شغل وکالت در جزیره زیبای کیش

به عنوان یکی از موجه‌ترین مشاغل اجتماعی، سابقه‌ای به اندازه قدمت تاریخ بشریت دارد؛ وکالت به این معنا که هر فرد‌ می‌تواند فرد دیگری را به عنوان نماینده خود در رسیدگی به هر موضوعی تعیین کند.براساس قانون، وکالت عقدی است که به موجب آن، یکی از طرفین، طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد.

وکالت شغلی در حیطه مشاوره مستقیم است؛ وکلا به مراجعان مشاوره حقوقی می‌‌‌‌‌دهند و به عنوان نماینده آن‌‌‌‌‌ها در دادگاه و مراجع قضایی شرکت می‌‌‌‌‌کنند تا طبق قانون از حقوق موکل خود دفاع کنند. وکلا تحت عناوین مختلفی به دادگستری مراجعه می‌‌‌‌‌کنند که در ادامه به چند مورد اشاره کرده ایم:

وکیل انتخابی،وکیل تسخیری،وکیل معاضدتی،وکیل اتفاقی،وکیل سازمانی،کارآموز وکالت

 

مهری برجی

مهری برجی وکیل پایه یک دادگستری در جزیره زیبای کیش

 

شخصیت شناسی وکیل

پیچیدگی مسائل و پرونده‌ها‌‌‌ی حقوقی ایجاب می‌‌‌‌‌کند وکلا به صورت شخصیتی، توانایی بالایی برای حل مسائل و مشاوره داشته باشند. یک وکیل موفق انواع خطرات در جوانب مختلف اجتماعی را‌ می‌پذیرد و با صبر و حوصله کافی سخت‌ترین پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی را پیگیری و تحلیل‌ می‌کند. روحیه قانون گرایی، عدالت جویی و حل مسائل بر اساس برنامه ریزی از ویژگی‌‌‌‌‌های شخصیتی یک وکیل موفق محسوب می‌‌‌‌‌شود. علاوه بر خصوصیات شخصی و اجتماعی، یک وکیل باید نسبت به تمام تغییر و تحولات دانش کاری خود مطالعه کرده و مسلط باشد. با توجه به مدل شخصیت شناسی MBTI تیپ های شخصیتی ISTJ و INTJ برای استخدام در شغل وکیل مناسب اند.

 

چالش های پیش روی یک وکیل

ماهیت شغل وکالت برای دفاع از حقوق انسان‌‌‌‌‌ها با مفهوم چالش آمیخته شده است. یک وکیل به اندازه پیچیدگی پرونده‌‌‌‌‌های حقوقی خود با مسائل مختلف در جامعه دست و پنجه نرم می‌‌‌‌‌کند. به برخی از این مسائل در ذیل اشاره کرده‌ایم:

محدود بودن بازار کار به صورت تخصصی

توسعه بی‌ کیفیت و بدون استاندارد آموزش عالی در رشته حقوق

کاهش پرونده‌‌‌‌‌های وکالت به دلیل کاهش حجم سرمایه گذاری تجاری در کشور

تمام فارغ التحصیلان رشته حقوق و وکالت از دانشگاه، پس از گذراندن دوره‌ها‌‌‌ی کارآموزی و آموزش‌ها‌‌‌ی لازم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با اخذ مجوز و پروانه وکالت از نهادهای قانونی، دفتر وکالت تاسیس کنند. متقاضیان پروانه وکالت، برای گرفتن مجوز وکالت دادگستری، باید ابتدا در آزمون وکالت شرکت کنند. این آزمون هر سال توسط کانون وکلای دادگستری برگزار می‌‌‌‌‌شود. افرادی که در این آزمون موفق می‌‌‌‌‌شوند، پس از طی هجده ماه کارآموزی و سپس مراحل آزمون  کتبی و شفاهی ، پروانه وکالت دریافت می‌‌‌‌‌کنند.

 

وظایف کلی وکلاء دادگستری

۱. حضور در دادگاه به عنوان نماینده موکل خود و دفاع از وی

۲. پیگیری امور قید شده در وکالت نامه

۳. تهیه قراردادها و نامه‌‌‌‌‌ها برای درج در پرونده

۴. جمع آوری و نگهداری از مستندات و مدارک مربوط به پرونده برای ارائه به دادگاه جهت دفاع از موکل خود

۵. شرکت در جلسات و بررسی بیشتر پرونده و یا ارائه توضیحات یا دلایل و مدارک به ذی نفعان

۶. ارائه مدارک و شواهد به دادگاه و دفاع از موکل

۷. مشاوره حقوقی به مراجعان

 

وکیل خوب باید مهارت های زیر را نیز داشته باشد:

مسلط به  قوانین ملک و املاک،مسلط به قوانین کیفری،اصول گزارش نویسی،مسلط به قانون تجارت،مسلط به قانون کار،مسلط به قوانین اسناد ثبتی،مسلط به قوانین انحصار وراثت،مسلط به قوانین حقوق بین الملل،مسلط به قوانین دیه،مسلط به قوانین قراردادهای بین المللی،مسلط به قوانین مهاجرت،مسلط به قوانین مهریه،مسلط به قوانین نظام وظیفه،مسلط به قوانین و امور حقوقی،مسلط به قوانین وصیت نامه،مشاوره حقوقی،مشاوره طلاق،مسلط به قوانین تابعیت