اخلاق حرفه ای وکلا

وکیل حرفه ای در جزیره کیش

مهری برجی وکیل پایه یک دادگستری


افراد جامعه غالبا در طرح دعوا وشکایت در دادگاه ها و رسیدن به حق خودعلم و آشنایی لازم را ندارند که وکلای دادگستری در این زمینه نیاز این گونه افراد جامعه را برطرف میکنند و به این خاطر وکلای دادگستری برای موفقیت در شغل و حرفه ی خود نیازمند تعلیم و مهارت هستند که این جزئی از اخلاق حرفه ای وکلا در شغل شان میباشد.

اخلاق حرفه ای وکالت،گستره ای از ارزشهای اخلاقی است که در عرصه ی وکالت ظاهر و رعایت وضرورت آن مطرح میشود.به نظر میرسد اخلاق حرفه ای در وکالت دارای دو مقوله میباشد که از یک رو در چارچوب حق شهروندی برای مراجعین و موکلین بوده و از روی دیگر در قالب (تکلیف برای وکلا)میباشد.

یافته ها ونتایج نشان میدهد وکلا در شغل خود باید دارای یکسری ازویژگی ها از قبیل:استعداد طبیعی و ذاتی،مشخصات ظاهری و رعایت شان وکالت،شرایط اخلاقی و فطری،سعی درصلح و سازش،قدرت کار،اطلاعات عمومی و حقوقی و… که جزء اخلاق حرفه ای وکالت بوده و باید از سوی وکلا رعایت شود.به نظر نگارنده، اخلاق حرفه ای و ضرورت آن به مثابه یک حق می باشد،حقی برای موکل که باید درارتباط خویش با وکیل از آن برخودار شود و از طرف دیگر نیز به صورت تکلیف بوده که چون وکیل در شغل وکالتمشغول میگردد ناگزیر به رعایت آن است .

اخلاق حرفه ای باید به گونه ای باشد که از حقوق شهروندی و بشری وکیل و موکل حمایت به عمل آورد و ناقض حقوق و آزادی های طرفین نباشد

 

ویژگی های حرفه ای بودن وکلا در ایران

حرفه را اینگونه تعریف می کنند: « پیشه ای که مستلزم وجود دانشی است تخصصی و اغلب تدارکی طولانی و ژرف شامل آموزش مهارتها و روشها و همچنین اصول علمی ، تاریخی و محققانه ای که بر آن مهارتها و روشها تاکید دارد و با استناد به سازمان وتشکیلات یا اتفاق آراء و استانداردهای والای دستاوردها و رفتار و سلوک پشتیبانی می شود و اعضای خود را به مطالعاتی مستمر و نوعی کار متعهد می کند نخستین آن ارائه خدماتی عمومی است».

فرهنگ علوم اجتماعی می گوید: «واژه حرفه به شغلی اطلاق می شود که داشتن دانش و مهارت سطح بالایی را طلب می کند و باید حداقل بخشی از آن دانش و مهارت از طریق گذراندن دوره های کم و بیش نظری و نه با ممارست عملی صرف کسب شود، به نحوی از انحا در دانشگاه یا مؤسسه ای معتبر مورد آزمایش و امتحان قرار می گیرد و بر افرادی دلالت می کند که در مقایسه با مشتریان آن حرفه صاحبنظر هستند.. در حال حاضر این واژه معمولاً در باره مشاغل معینی بکار میرود که اعضای آن به ارائه خدمات و نه تولید و توزیع کالا اشتغال دارند»

 

طبق گفته بلومر«لازمه حرفه ای شدن عبارت است از اشاعه استانداردهای برتری در زمینه ای معین، تعیین و تثبیت الگوهای رفتاری ، پرورش وگسترش احساس مسئولیت، تعیین موازین استخدامی و آموزشی، تامین و تضمین حمایت از اعضا، برقراری کنترل همه جانبه ، در زمینه مورد بحث و تعالی بخشیدن به آن به گونه ای که به مقام و موقعیت اجتماعی خود در جامعه دست یابد».

این تعاریف نشان می دهد که ویژگی های یک حرفه چه می تواند باشد، با این حال تفاوتهایی در آنچه مورد تاکید قرار می گیرد وجود دارد.

ارتباط حرفه ای وکیل وموکل

وکیل باید با مشتری با احترام رفتار کند. هنگام ارائه خدمات ، وکیل قبل از هر چیز باید بر اساس منافع مشتری هدایت شود ، در حالی که بدون به خطر انداختن سایر تعهدات شغلی وی در رابطه با قانون قابل اجرا ، عدالت یا ارائه مناسب خدمات. وکیل باید تمام تلاش معقولانه خود را برای حل اختلاف مشتری با مقررات خارج از دادگاه انجام دهد ، در حالی که منقضی شدن در مهلت قانونی و اجازه مراجعه به دادگاه را از مشتری نمی گیرد. اگر امکان حل اختلاف از راه های دیگر وجود دارد و این به نفع مشتری است ، یک وکیل نباید شروع به مراحل قانونی کند.

مقالات حقوقی

اخلاق حرفه ای وکلاوکیل خوب در کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --