ویژگی وکیل خوب و مناسب در جزیره کیش


1-از ویژگی های شخصیتی یک وکیل ، امانت‌داری است. در واقع وکیل محرم اسرار موکل و امین وی است.اصل امانت داری یکی از اصول اخلاقی است که در مبانی دینی و فرهنگ ناب ایرانی بارها از آن به نیکی یاد شده است. لقب پیامبر اکرم (ص) محمد امین بوده و امانتداری ایشان یکی از صفات بارز و قالب بین مردم عرب آن زمان بوده است. مشاغل زیادی به دلایل مختلف و به موجب حوزه های کاری با مسائل شخصی مردم در ارتباط می باشند. یکی از این مشاغل، امر وکالت می باشد که از جنبه قانونی با اسرار و اطلاعات شخصی و محرمانه اشخاص در ارتباط است. قطعا عدم حفظ و نگهداری از این اطلاعات، وجهه وکیل را در نزد مردم و موکلان خدشه دار می نماید.بدون تردید؛ وکیل متخصصی که از مناسبات و موازین اخلاقی بهره مند نباشد، نمی تواند وکیلی مناسب و قابل اعتمادی باشد. وکالت یک موضوع بسیار مهم در جوامع امروزی می باشد و بی شک، اگر وکیل را از نظام حقوقی جدا نماییم؛ شاهد نوعی نقصان و خلا می باشیم. امر وکالت به دلیل اینکه؛ به صورت مستقیم با امور شخصی مردم ارتباط دارد، دارای اهمیت ویژه در بحث تعهدات اخلاقی و حفظ اسرار می باشد.

 ۲-  وکیل این تعهد اخلاقی حرفه‌ای را بر عهده دارد که از گفتن مطالب غلوآمیز و غیرممکن اجتناب نماید.اصولاً دادن وعده‌های دروغین به موکلین و بی جهت امیدوار نمودن آن‌ها خارج از اخلاق حرفه ای می‌باشد. تعهد وکیل دادگستری، تعهد به نتیجه نبوده و تعهد وی تعهد به وسیله می‌باشد، بنابراین لازم است که وکیل همانند یک جراح مسائلی را که ممکن است در حین دادرسی پیش آید از قبل به اطلاع موکل برساند تا موکل او را با چشم باز انتخاب نموده و هیچگاه به موکل اعلام نکند که وی صددرصد برنده می‌باشد. بنابراین از خصوصیات یک وکیل خوب آن است که واقعیات امر و پروسه رسیدگی را به موکل اعلام نماید.

 

 ۳-هنگام انتخاب وکیل خوب وی باید موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد.از دیگر وظایف وکیل در قبال موکل آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد نه آنکه به طمع حق الوکاله، موکل را وارد پروسه‌های رسیدگی غیر ضروری نماید. به عبارت دیگر مهم‌ترین ویژگی یک وکیل صداقت و راستگویی او در برخورد با موضوعاتی است که موکل به آنها دچار شده و چاره کار را از وکیل خود می‌خواهد. توضیح بیشتر آنکه یک وکیل مجرب به جهت احاطه بیشتر روی مسائل حقوقی طبیعتاً بهتر از موکل خود قادر است مسیر درست را انتخاب کند بنابراین به هیچ وجه به جهت دریافت حق الوکاله نباید راهی را که نتیجه‌ای در بر ندارد به موکل خود پیشنهاد دهد. در این صورت اعتبار خود را خدشه دار خواهد کرد.

 

4- از وظایف وکیل در قبال موکل ساده سازی مسائل حقوقی برای موکل خود می‌باشد.یک وکیل خوب باید تا حد تلاش از پیچیده کردن دادرسی اجتناب نماید. بنابراین حتی وکیل موظف است از فنون و مهارت هایی که آموخته است برای راهنمایی قاضی نیز استفاده کند و خیلی از مواقع قضات از این راهنمایی ها بهره برده و وکیل خوب و مجرب می تواند از این را بر روی سیستم قضایی و قاضی تاثیر مثبتی در جهت احقاق حق به جا بگذارد ولی این شیوه از تاثیرگذاری نباید جنبه های غیر عادلانه و غرض ورزانه به خود بگیرد.

 

5- یک وکیل خوب باید شأن و مقام قاضی را رعایت نموده و به وی کمال احترام را بگذارد.این امر بدین معنا است که وکیل دادگستری نباید با چاپلوسی و تملق و تحقیر نمودن با قاضی رفتار نماید. مضافاً اینکه نباید به واسطه درجه علمی و اطلاعاتی که دارد، نسبت به قاضی و مقام دادگاه تفاخر نماید؛ بلکه وکیل خوب باید با رفتار و شأن خود احترام دادگاه و جامعه را برانگیزد. بنابراین هر قدر متواضع تر و افتاده تر باشد، احترام بیشتری را جذب خواهد نمود. در برخی موارد ممکن است بروز چنین رفتارهایی از قبیل برخی رفتارهای زننده و خارج از شان  قضایی بر روند پرونده موکل تاثیر گذاشته و نظر قاضی پرونده را عوض کند.

 

۶- یک وکیل خوب باید از اطلاعات و معلومات و دانش حقوقی لازم برخوردار باشد.از ویژگی های یک وکیل خوب دانش حقوقی بالا در امور تخصصی وکالت است تا بتواند بهترین راهکار را در بهترین فرصت ممکن شناخته و درانتخاب نوع دادخواست، شکوائیه و اقدامات قانونی لازم نهایت هوش و کیاست را به کار برد. در انتخاب هر متخصصی نکته مهم در نظر گرفتن قدرت تخصص و فن وی در ادای وظایف می‌باشد.

 

تعهدات وکیل و موکل نسبت به هم چیست؟

۱. اگر از اقدامات یا سهل‌انگاری وکیل خسارتی به موکل وارد آید او مسئول خواهد بود.

۲.رعاست مصلحت موکل در اقدامات و قعالیت‌های خویش.

۳. استرداد اموال تحویلی زیرا وکیل امین است و آنجه را که در اثر وکالت به‌دست می‌اورد باید به موکل تحویل دهد.

۴. تسلیم صورت‌حساب وکالت

 

 تعهدات موکل نسبت به وکیل

۱. الترام عملی به تعهدات وکیل در قبال افراد ثالث، چرا که وکیل از طرف او انجام وظیفه نموده است.

۲. پرداخت اجرت وکیل که طبق قرارداد یا عرف یا اجرت‌المثل پرداخت می‌شود.

۳.پرداخت هزینه وکالت مثل کرایه و عوارض و مالیات که وکیل پرداخته است.

 

نکات مهمی که باید قبل از انتخاب وکیل خوب به آنها دقت کنید عبارت اند از:

بهتر است قبل از پیدا کردن وکیل و انتخاب آن در خصوص حیطه تخصصی وکیل مورد نظر، میزان حق الوکاله‌های دریافتی وی و توانایی علمی و عملی او در دفاع از حقوق موکلین تحقیق کنید تا بتوانید که پرونده‌ای که گاه سرنوشت زندگی شم ارا رقم خواهد زد، به او بسپارید.در بسیاری از موارد تبلیغات بیش از اندازه در خصوص برخی از وکلا به تنهایی قابل اعتماد برای انتخاب وکیل نمی‌باشد. بنابراین بهتر است انتخاب خود را صرفاً براساس چنین تبلیغاتی متمرکز نکنید. در مقابل راهکار بهتری وجود دارد و آن این است که شما می‌توانید به کانون وکلای دادگستری مراجعه کنید و در مورد سابقه وکیلی که قصد انتخاب آن را دارید مطلع شوید.سن و جنس وکیل (زن یا مرد بودن) ملاک و معیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودن وکیل نیست همانطور که در انتخاب یک پزشک نیز چنین معیاری مد نظر قرار نمی‌گیرد. گاهی اوقات یک وکیل تحصیل کرده جوان بسیار می‌تواند از یک وکیل سالخورده و به ظاهر با تجربه به کار شما بیاید. پس بهتر است در انتخاب وکیل مجرب نگاه غرض ورزانه را از خود دور نماییم.

اولین وکیل آقا و خانم در ایران

تعریف وکیل در حقوق و انتخاب وکیل خوب

بررسی نقش وکیل خوب در پرونده های حقوقی و کیفری

ویژگی وکیل خوب و مناسب در جزیره کیش

بررسی جرم خیانت در امانت و چگونگی تحقق

بررسی جرم خیانت در امانت

قوانین خرید و فروش وکالتی

بررسی جرم جعل و استفاده از سند مجعول

الزام به رفع ممانعت از حق در املاک

بررسی خیار عیب در فسخ قرارداد

مشاوره حقوقی با وکیل خوب دادگستری در جزیره کیش

بررسی فروش املاک کیش که در رهن بانک است

مبایعه نامۀ جعلی در کلاهبرداری املاک کیش

دفاتر جعلی و کلاهبرداری املاک در جزیره کیش

مشاوره با وکیل جهت مشکلات پیش خرید آپارتمان در جزیره زیبای کیش

مهری برجی وکیل ارث در جزیره کیش

انواع کلاهبرداری در ایران و راه های مقابله با آن

بررسی ویژگی های وکیل خوب در جزیره کیش

روش های کلاهبرداری املاک در معاملات مسکن جزیره کیش

بررسی جرم کلاهبرداری در جزیره کیش

اصول حقوقی در معاملات مسکن در جزیره کیش

مقالات حقوقی

وکیل پایه یک دادگستریوکیل خوب در کیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --